جنگ نرم دشمني نهان
red blue black green red blue black green امروز

با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ،لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، بنده را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و در بهتر شدن كيفيت مطالب وبلاگ ياري رسانيد . براي تبادل لينك , لوگو ,بنر يا آر اس اس از طریق ايميل مرا مطلع سازيد .این وبلاگ رو فقط جهت معرفی جنگ نرم ایجاد نموده ام .امید است حداکثر استفاده را از مطالب موجود در آن ببرید.

موضوعات سایت
مقالات و سخنان درباره جنگ نرم
فرامانسونری
دفاع مقدس و شهدا
دانلودستان
جنگ نرم در فضای مجازی و بازی
نشست و اجلاس

خلیج همیشه فارس
جنگ نرم
بيداري اسلامي
سلام بر شهيد گمنام
سامانه خبرگزاري بسيج
بسیج هنرمندان هشترود
پایگاه بسیج امام علی(ع)
خوشا پر گشودن پرستو شدن
سایت سازمان بسيج مستضعفين
پایگاه بسیج شهدای مهدیه امیرکلا
پايگاه مقاومت بسيج شهيدشهسواري
كانون بصيرت بسيج دانشجويي بوشهر
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

بيداري اسلامي

عضویت در وبورود به وب


جنگ نرم در اندیشه و کلام امام خمینی
زمان انتشار : 17:47 | جمعه 18 آبان 1391برچسب:جنگ نرم, هداف جنگ روانی,هدف های جنگ نرم افزاری,سافت وار,عوامل جنگ نرم,جنگ نرم در قرآن,جنگ نرم افزاري در قرآن,جنگ بين ابليس و انسان در قرآنا,خداوند درباره جنگ نرم چه گفته است؟,جنگ نرم و قرآن, بصيرت و جنگ نرم افزاري,سافت وار,جنگ رواني,تاثير بصيرت بر جنگ نرم,بصیرت,

بدون شك، امام خميني(ره) يكي از بزرگترين رهبران ديني تاريخ بشريت است. رهبري خردمندانه و هوشيارانه اين شخصيت بزرگ، بدون هيچ ترديدي، در ميان غير معصومين، منحصر به فرد بوده و جز انبياي الهي و ائمه معصومين (عليهم السلام) كس ديگري در طول تاريخ بشريت نتوانسته است از جايگاه ويژه و موقعيت بزرگ مردمي وي و نيز تاثيرگذاري بر تحولات جهاني برخوردار شوند.
محبوبيت بي بديل امام خميني(ره) در ميان قلوب كساني كه هم عصر او بودند و در گوشه گوشه جهان، به پيروي از او افتخار مي كردند، حتي در ميان رهبران معصوم بشر نيز كمتر ديده شده است. صرف نظر از ويژگي هاي بسيار ممتاز شخصي امام راحل كه به تقوا، تهذب و تسليم محض بودن او در برابر ذات لا يزال الهي بر مي گردد و علاوه بر موقعيت ويژه علمي و فقهي ايشان كه يگانه زمانه خود بود، هوش و نبوغ سياسي و قدرت پيش بيني و تحليل قوي و دقيق امام، وي را به عنوان يك رهبر فوق العاده موفق در طول اعصار معرفي كرد و يقينا در طول قرنهاي بعد، به عنوان يك شخصيت اسطوره اي از او ياد خواهد شد.
يكي از ويژگي هاي خاص امام خميني(ره) كه كمتر فردي در ميان رهبران سياسي جهان به آن شناخته مي شود، قدرت تحليل بالا و پيش بيني دقيق موضوعات و تحولات بعدي با حداقل خطا است كه موجب شد تا امام در طول حيات مبارزاتي خود كمتر دچار اشتباه شود و به گواهي بسياري از آگاهان، برخي از اشتباهات صورت گرفته نيز، از سوي ديگران به امام تحميل گرديد. از سوي ديگر، موضوع جنگ نرم، از جمله مسائلي است كه در عصر ما، به يكي از مباحث داغ و جدي در ميان صاحب نظران تبديل شده است و بسياري از اهل فن، اعتقاد دارند كه در زمانه ما، جنگ نظامي جاي خود را به جنگ نرم داده و قدرت ها تلاش مي كنند از راه تاثير گذاري بر رسانه ها و مطبوعات و مراكز آموزشي، كنترل افكار عمومي را در دست گرفته و به اين ترتيب، راههاي تسلط بر رقبا را طي نمايند.
شايد يكي از سوالاتي كه مطرح شود اين باشد كه آيا در كلام و انديشه امام خميني(ره) به عنوان يك رهبر تيزهوش و آگاه ديني، به موضوع جنگ نرم نيز اشاره شده است يا نه؟ نوشتار زير كه با عنوان جنگ نرم در كلام و انديشه امام تدوين شده، به سوال فوق پاسخ خواهد داد.
امام خميني(ره)، در طول دوران حيات مبارزاتي خود، همچنان كه به ابعاد مختلف مبارزه توجه كامل داشت، به جنگ نرم، شيوه هاي آن و ابزارهاي مورد استفاده در آن نيز در مقاطع مختلف توجه نشان داده و با تعابير مختلف، دوستداران خود را به آن متوجه ساخته است. هر چند كه واژه جنگ نرم در كلام امام خميني(ره)، هرگز استفاده نشده، اما توجه امام به مباني جنگ نرم، نشان از حساسيت امام نسبت به موضوع داشته است.
اهداف دشمن در جنگ نرم از ديدگاه امام خميني(ره):
امام خميني(ره)، به عنوان رهبري آگاه به مباني جنگ نرم، يكي از راههاي مهمي كه دشمن از طريق آن جهت ضربه زدن به اسلام و انقلاب اسلامي اقدام خواهد كرد را استفاده از روش هاي جنگ نرم عنوان مي كنند. ايشان در يكي از سخنراني هاي خود، ياد آوري مي كنند كه آمريكا با زور سرنيزه به ميدان نمي آيد، بلكه با قلم به ميدان مي آيد و به اين ترتيب، شيوه جنگ غرب عليه اسلام را پيش بيني مي نمايد. ايشان، در تذكري به دوستان انقلاب اسلامي، خاطر نشان مي كند كه نبايد از قدرت نظامي دشمن ترسيد: عزيزان من! ما از حصر اقتصادى نمى‏ترسيم، ما از دخالت نظامى نمى‏ترسيم، آن چيزي كه ما را مى‏ترساند وابستگى فرهنگى است، ما از دانشگاه استعمارى مى‏ترسيم.
اين رهبر فرزانه، ايجاد وابستگي شديد فرهنگي به غرب را مهمترين هدف دشمن از راه اندازي جنگ نرم عنوان مي كند.
از جمله نقشه ها كه مع الا سف تأثير بزرگى در كشورها و كشور عزيزمان گذاشت و آثار آن باز تا حد زيادى به جا مانده، بيگانه نمودن كشورهاى استعمارزده از خويش و غرب زده و شرق زده نمودن آنان است به طورى كه خود را و فرهنگ و قدرت خود را به هيچ گرفتند و غرب و شرق، دو قطب قدرتمند را نژاد برتر و فرهنگ آنان را والاتر و آن دو قدرت را قبله گاه عالم دانستند و وابستگى به يكى از دو قطب را از فرائض غير قابل اجتناب معرفى نمودند و قصه اين امر غم انگيز طولانى و ضربه هايى كه از آن خورده و اكنون نيز مى خوريم كشنده و كوبنده است . اين پير خردمند، همواره در سخنان خود كه به مثابه چراغ هدايت انسان هاي آزاديخواه و دينمدار در طول اعصار بر افروخته است، بيش از همه، به عرصه هايي كه دشمن از طريق آن تلاش خواهد كرد تا به پيكره امت اسلامي ضربه وارد نمايد حساسيت نشان داده، و بخش زيادي از تلاش خود را به اصلاح اين عرصه ها اختصاص داده است.
به اعتقاد امام خميني(ره)، دانشگاه و رسانه، دو عنصر اساسي و محوري در پيمودن راه سعادت يا رفتن به سمت شقاوت در جامعه امروز ماست. از ديدگاه حضرت امام، دشمن براي ضربه زدن به اهداف عاليه دين، تلاش خواهد كرد تا در اولين قدم، دانشگاه و دانشجو را از مسير اصلي منحرف نمايد. ايشان در اين زمينه مي فرمايند: اما در دانشگاه ها نقشه آن است كه جوانان را از فرهنگ و ادب و ارزش هاى خودى منحرف كنند و به سوى شرق يا غرب بكشانند و دولتمردان را از بين اينان انتخاب و بر سرنوشت كشورها حكومت دهند تا به دست آنها هرچه مى خواهند انجام دهند. اينان كشور را به غارت زدگى و غرب زدگى بكشانند و قشرروحاني با انزوا و منفوريت و شكست قادر بر جلوگيري نباشد. و اين بهترين راه است براي عقب نگهداشتن و غارت كردن كشورهاي تحت سلطه.
امام خميني(ره) كه در بيان دقيق خود، رمز مشكلات موجود در جوامع مسلمين را كشف كرده است، تنها راه مبارزه با اين تهاجم را اسلامي كردن دانشگاه ها و توجه به مسائل تربيتي و متعهد بار آوردن دانشجو مي داند. ايشان در اين زمينه مي فرمايند: دانشگاه بايد عالم درست كند، دانشگاه بايد اشخاصى را درست كند كه مملكت‏خودش را اداره كند از حيث علميت، اداره كند از حيث فرهنگ، نه اينكه غايت آمال اين باشد، يك چيزى دستش بيايد برود تو يك اداره‏اى بنشيند مهمل.
در انديشه امام راحل، عرصه رسانه نيز يكي از مهمترين ميعادگاه هاي دشمن براي ضربه زدن به اسلام و آموزه هاي روحبخش آن است.
امام خميني(ره)، راديو و تلويزيون را از مهمترين عوامل اصلاح يا فساد جامعه عنوان مي كند. راديو و تلويزيون از تمام رسانه هايى كه هست‏حساستر است. راديو و تلويزيون مى‏تواند يك مملكت را اصلاح كند و مى‏تواند به فساد بكشد. تبليغات راديو و تلويزيون مى‏تواند از راه سمع مردم را با تربيت يا منهدم كند. ايشان، در وصيت نامه سياسي ـ الهي خود، از نقش تلويزيون در تغيير هنجارهاي جامعه و ايجاد دگرگوني در فرهنگ جامعه سخن مي گويد.
در باور امام، راديو و تلويزيون و سينماي فاسد، از يك جامعه مولد، يك جامعه مصرف گرا و شهوت خواه مي سازد و اين دقيقا همان چيزي است كه دشمن به دنبال آن است: راديو و تلويزيون و مطبوعات و سينماها و تئاترها از ابزارهاي موثر تباهي و تخدير ملت ها، خصوصا نسل جوان بوده است . در اين صد سال اخير به ويژه نيمه دوم آن ، چه نقشه هاي بزرگي از اين ابزار، چه در تبليغ ضد اسلام و ضد روحانيت خدمت گزار، و چه در تبليغ استعمارگران غرب و شرق ، كشيده شد و ازآنها براي درست كردن بازار كالاها خصوصا تجملي و تزئيني از هر قماش ، ازتقليد در ساختمان ها و تزئينات و تجملات آنها و تقليد در اجناس نوشيدني وپوشيدني و در فرم آنها استفاده كردند... فيلم هاى تلويزيون از فرآورده هاى غرب يا شرق بود كه طبقه جوان زن و مرد را از مسير عادى زندگى و كار و صنعت و توليد و دانش منحرف و به سوى بى خبرى از خويش و شخصيت خود و يا بدبينى و بدگمانى به همه چيز خود و كشور خود حتى فرهنگ و ادب و مآثر پرارزشى كه بسيارى از آن با دست خيانت كار سودجويان، به كتاب خانه ها و موزه هاى غرب و شرق منتقل گرديده است.
توجه امام به عرصه رسانه، تنها به سوي راديو تلويزيون معطوف نيست. ايشان ضمن اينكه در مقاطع مختلف، از نقش افراد روشنفكر و متعهد در آگاهي رساندن به آحاد افراد جامعه از طريق درج مقالات در روزنامه ها و مجلات تجليل مي كند، از نقش منفي رسانه هاي ضد ارزشي و تاثير آن در منحرف كردن افكار جوانان و انسان هاي كم اطلاع جامعه نيز سخن مي گويد.
امام خميني(ره) در مورد نقشي كه روزنامه ها و مجلات در جنگ نرم دشمن عليه ما ايفا كرده و يا مي كنند مي فرمايد: مجله ها با مقاله ها و عكسهاى افتضاح بار و اسف انگيز و روزنامه ها با مسابقات در مقالات ضد فرهنگى خويش و ضد اسلامى با افتخار، مردم به ويژه طبقه جوان مؤثّر را به سوى غرب يا شرق هدايت مى كردند.اما در ديدگاه امام، استفاده از ابزار رسانه، تنها بخشي از برنامه هدفمند و بلند مدت دشمن در صحنه جنگ نرم است. امام خميني (ره) با ديد روشن بين خود، ايجاد مراكز فحشا و فساد و كشاندن جوانان به سوي بي بندباري و بي مسئوليتي را از برنامه هاي عمده دشمن مي داند.
اضافه كنيد بر آن (رسانه هاي مبتذل) تبليغ دامنه دار در ترويج مراكز فساد و عشرت كده ها و مراكز قمار و لاتار و مغازه هاى فروش كالاهاى تجمّلاتى و اسباب آرايش و بازي ها و مشروبات الكلى به ويژه آنچه از غرب وارد مى شد. در نظر امام خميني(ره)، تقويت و حمايت از عناصر خودباخته و منحرف، و ايجاد زمينه كار و فعاليت براي اين افراد، از ديگر برنامه هاي دشمن براي مقابله نرم با جريان بزرگ اسلامي در جهان است.
ايشان، حتي از امكان نفوذ و رسوخ افراد منحرف در ميان علماي ديني و حوزه هاي علميه نيز سخن مي گويد و از متوليان امر مي خواهد تا متوجه حضور افراد منحرف حتي در ميان حوزه هاي علميه ديني نيز باشند. امام راحل، در اين خصوص مي فرمايند: يكى از راههاى با اهميت براى مقصد شوم آنان و خطرناك براى اسلام و حوزه هاى اسلامى نفوذ دادن افراد منحرف و تبهكار در حوزه هاى علميّه است كه خطر بزرگ كوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزه ها با اعمال ناشايسته و اخلاق و روش انحرافى است و خطر بسيار عظيم آن در درازمدت به مقامات بالا رسيدن يك يا چند نفر شيّاد كه با آگاهى بر علوم اسلامى و جا زدن خود در بين توده ها و قشرهاى مردم پاك دل و علاقه مند نمودن آنان به خويش و ضربه مهلك زدن به حوزه هاى اسلامى و اسلام عزيز و كشور در موقع مناسب مى باشد . ايشان همچنين، جداكردن علماي ديني و حوزه هاي علميه از دانشجويان و مراكز دانشگاهي را نيز از عرصه هاي جنگ نرم و نقشه هاي دشمن در مبارزه با اسلام مي داند. امام در توصيه اي به امت اسلامي چنين مي گويند:
توصيه اينجانب آن است كه نسل حاضر و آينده غفلت نكنند و دانشگاهيان و جوانان برومند عزيز هرچه بيشتر با روحانيان و طلاب علوم اسلامى پيوند دوستى و تفاهم را محكم تر و استوارتر سازند و از نقشه ها و توطئه هاى دشمن غدّار غافل نباشند و به مجرد آنكه فرد يا افرادى را ديدند كه با گفتار و رفتار خود در صدد است بذر نفاق بين آنان افكند او را ارشاد و نصيحت نمايند و اگر تأثير نكرد از او روگردان شوند و او را به انزوا كشانند . پيشواي بزرگ امت، كه سخنان حكيمانه اش بدون شك برگرفته از عالم بالاست، همواره تاكيد دارد كه صحنه مبارزه حق و باطل، منحصر به ميدان هاي جنگ نظامي نيست، بلكه فضاهاي علمي و آموزشي و مراكز رسانه اي، مهمترين صحنه هاي تقابل دو گروه حق و باطل اند . امام راحل، در تبيين دقيق خود از صحنه نبرد فوق، ، روشنفكرمآبان خودفروخته و متحجرين خشك مغز و متعصب را، مهم ترين گروه ها براي سوء استفاده دشمن به عنوان عوامل جنگ نرم مي دانند. در انديشه امام، دشمن با تاثير گذاري بر اين دو گروه، از هر يك به نوعي در خصوص ضربه زدن به كليت باورهاي اسلامي مردم استفاده مي كنند. از گروه اول به عنوان ابزار سيتز با باورهاي عميق ديني مردم و از گروه دوم به غرض زير سوال بردن مباني ديني و اعتقادي استفاده ابزاري صورت مي گيرد.
از توطئه هاي مهمي كه در قرن اخير، خصوصا در دهه هاي معاصر، وبه ويژه پس از پيروزي انقلاب آشكارا به چشم مي خورد، تبليغات دامنه دار با ابعاد مختلف براي مايوس نمودن ملتها از اسلام است .گاهي ناشيانه و با صراحت به اينكه احكام اسلام كه 1400 سال قبل وضع شده است نمي تواند در عصر حاضر كشورها را اداره كند، يا آنكه اسلام يك دين ارتجاعي است و با هر نوآوري و مظاهر تمدن مخالف است ، و در عصر حاضرنمي شود كشورها از تمدن جهاني و مظاهر آن كناره گيرند، و امثال اين تبليغات ابلهانه و گاهى موذيانه و شيطنت آميز به گونه طرفدارى از قداست اسلام، كه اسلام و ديگر اديان الهى سر و كار دارند با معنويات و تهذيب نفوس و تحذير از مقامات دنيايى و دعوت به ترك دنيا و اشتغال به عبادات و اذكار و ادعيه كه انسان را به خداى تعالى نزديك و از دنيا دور مى كند و حكومت و سياست و سررشته دارى بر خلاف آن مقصد و مقصود بزرگ و معنوى است چه اينها تمام براى تعمير دنيا است و آن مخالف مسلك انبياء عظام است و مع الا سف تبليغ به وجه دوم در بعض از روحانيان و متديّنان بى خبر از اسلام تأثير گذاشته كه حتى دخالت در حكومت و سياست را به مثابه يك گناه و فسق مى دانستند و شايد بعضى بدانند و اين فاجعه بزرگى است كه اسلام مبتلاى به آن بود.
امام راحل، بعد از بيان همه مسائل فوق، در يك توصيه اساسي به نيروهاي خودي، وحدت كلمه و بيداري و هوشياري در برابر توطئه هاي دشمن را مهمترين عامل پيروزي عنوان مي كند. ايشان مي فرمايند:
از خارج هيچ ترسي نداشته باشيد ، از داخل خودمان بترسيد از اين كه با توطئه ها شما ها را از هم جدا كنند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


نويسنده : حافظ استقلال و افتخارات وطن

حافظ استقلال و افتخارات وطن

هفته چهارم دی 1392
هفته چهارم دی 1392
هفته سوم دی 1392
هفته چهارم بهمن 1392
هفته اول بهمن 1392
هفته چهارم بهمن 1392
هفته چهارم دی 1391
هفته سوم دی 1391
هفته دوم دی 1391
هفته سوم دی 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته چهارم دی 1391
هفته سوم بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته سوم دی 1391
هفته دوم دی 1391
هفته چهارم بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته سوم دی 1391
هفته چهارم بهمن 1391
هفته سوم دی 1391
هفته چهارم بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته چهارم دی 1391
هفته سوم بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته سوم بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته اول بهمن 1390
هفته سوم دی 1390
هفته چهارم بهمن 1390
هفته اول بهمن 1390
هفته اول بهمن 1390

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 91
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 95
بازدید ماه : 487
بازدید کل : 35022
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 16
تعداد آنلاین : 2